Tádžikistán - cestování

Vstup do země    Registrace   Cestovní kanceláře     Peníze    Doprava do země    Doprava v zemi

Dušanbe   Trekking ve Fanských horách   Trekking na Pamíru

Následující informace jsou souhrnem mých poznatků z let 2002-2010 (vzhledem k tomu, že ne každý pobyt jedu do stejných míst po celém Tádžikistánu, aktualizuji především to, co jsem sám projel či co jsem vyzvěděl za svých pobytů. Za rok 2004 a 2005 děkuji za další komentáře a doplňky Jitce Salačové. Své tipy a poznámky mi posílají i další lidé, za což jsem jim nadále vděčný. Rád sem zařadím další užitečné a aktualizované informace, případně opravím nepřesné věci.

Registrace

Na hranicích určitě trvejte na orazítkování cestovního dokladu!!!! Od května 2009 není potřeba registrace pro pobyt na turistické vízum do 30 dnů – pro jistotu si můžete vytisknout příslušnou nótu Ministerstva zahraničních věcí Tádžikistánu -  http://www.tajikemb.kg/index.php?option=com_content&task=view&id=418&Itemid=94. Pokud však máte jakékoliv jiné vízum než turistické (private, business), musíte se registrovat

OVIR v Dušanbe je na ulici Negmatulló Karabajeva (jižní část města, 46. mikrorajon, taxi z města do 10 TJS, případně tangem/maršrutka č. 2), vyřizují zde registrace (pokud potřebujete) a povolení na GBAO.

DALŠÍ RAZÍTKA

 

GBAO. Pro cestu do GBAO potřebujete nadále povolení, ale od roku 2007 je možné získat toto povolení i na některých velvyslanectvích (dekret č. 506 prezidenta republiky z 1. listopadu 2006). Stojí to asi 20 EUR navíc, velvyslanectví ve Vídni, Berlíně či v Biškeku toto povolení na žádost uděluje (nikoliv ovšem v Taškentu, 2009-2010). Jinak je možné vyřídit přes cestovní kanceláře a také přes OVIR v Dušanbe (lze vyřídit s jistou dávkou byrokracie za 15-20 TJS během půl dne, musíte zaplatit v Amonat bank poplatek za povolení do Badachšánu). Pokud pojedete do Badachšánu z kyrgyzské strany, potom Vás do Badachšánu pustí, ale budete si muset vyřídit povolení dodatečně v Murgabu nebo Chorogu (2010)

 

Sarezské jezero. Pokud chcete jet na Sarezské jezero, ze strany Bartangu potřebujete mít zvláštní povolení, které vydává Ministerstvo pro mimořádné situace. Lze však rovněž zařídit přes cestovní kancelář (v tomto případě je to z časových důvodů doporučeníhodné). Praktická zkušenost ukazuje, že z jižní strany (od jezera Jašyl-kul) žádné kontroly nejsou.

Velvyslanectví Kyrgyzstánu: Studenčeskaja 67 (nedaleko Medicínského institutu na třídě Rudaki), tel. (+992 37) 224-63-84, vízum tentýž den za 80 USD v roce 2008). http://www.kgembassy.tj.

Cestovní kanceláře

Z cestovních kanceláří mám dobré zkušenosti s Tajikintourservis

adresa: Puškina 22 (druhý blok domů od hlavního vchodu do městského parku na ul. Rudaki, nedaleko je velvyslanectví Afghánistánu)

e-mail: tis@mkf.tj

telefon: 00992372 21-71-84, 23-38-61

otevírací doba Po-So 9-18

vyřizují registraci, povolení na Badachšán (20 USD), v případě nutnosti mohou pomoci s vízovou podporou.

 

Murghab Ecoturism Association, + (992) (35) 542 17 66, meta@acted.org

Organizace povolení na GBAO a další povolení v rámci Badachšánu (Sarez, Zorkul)

http://www.meta.tj

 

Mountain Societies Development Support Programme, +992 91 926 2965 

 

 

 Peníze

Měnovou jednotkou v Tádžikistánu je sómóní. Kurs je 1 USD= cca 4,45 TJS, 1 EUR=5,70 TJS (září 2010). Dochází často k drobným výkyvům, pro aktuální kurs se podívejte na universální měnový převaděč Universální měnový konverter.

Výměna je možná v mnohých "obměnných punktech" v každém větším městě Tádžikistánu. Vzhledem k liberální politice při výměně peněz neexistuje černý trh. Obecně platí, že lepší kursy jsou ve větších městech - před odjezdem do zapadlejších oblastí je vhodné mít dostatek peněz. V krajním případě lze některé služby (zejména taxíky v noci po příletu) platit i v dolarech, ale není to obvykle výhodné. Na východě Badachšánu je možné dohodnout se i na platbě v kyrgyzských somech, v Pendžikentu a v severním Tádžikistánu zase přijímají v uzbeckých sumech v kursu podle uzbeckého černého trhu.   

V Dušanbe i v Chodžentu se objevuje stále více bankomatů, které přijímají většinu platebních karet.

Doprava do země

Letecky

(aktualizace červen 2010)

Evropa - Dušanbe

Z Evropy se lze poměrně snadno dostat s Turkish Airlines (2x týdně let z Istanbulu, při včasné rezervaci lze nalézt tarif za cca 500 EUR). Z ruských leteckých přepravců lze zkusit leteckou společnost Rossija (přes Sankt Petěrburg, 3x týdně), Atlant-Sojuz (přes Sankt Petěrburg z Brna, 2x týdně, cca 600 EUR zpáteční) a Ural Airlines (přes Jekatěrinburg, velmi špatná návaznost, nutnost ruského tranzitního víza)

Od roku 2009 funguje i spojení s nízkonákladovými Air Baltic mezi Rigou a Dušanbe (od října 2010 bude patrně zrušena), při včasné rezervaci může letenka vyjít i na 8-10000 Kč. Nejbližší obsluhovaná letiště Air Baltic jsou ve Vídni či v Krakowě (cena z Vídně do Dušanbe je při včasné rezervaci a nejlevnějším tarifu cca 350 EUR).

Přímé letecké spojení provozuje také Somon Air (Frankfurt, 1x týdně), cena zpáteční letenky od 530 EUR (možná rezervace on-line). Tajikistan Airlines otevřely v roce 2010 nové spojení 1x týdně do/z Kyjeva, ovšem za 350 EUR v jednom směru.

Moskva – Tádžikistán

Tajikistan Airlines (1-2x denně z letiště Domodědovo), cena cca 200 EUR jedna cesta (+ poplatky), značné kolísání poptávky v závislosti na sezóně tádžických migrantů (jezdí obvykle na jaře do Ruska a na podzim do Tádžikistánu, okolo nového roku rovněž mnoho lidí jezdí domů).

Somon Air (1-2x denně z Domodědova), cena podobná Tajik Air.

S7 Airlines (přestup v Čeljabinsku nebo Novosibirsku) - cca 13000-15000 Kč, přímé lety Moskva - Chodžent

Střední Asie – Dušanbe

Patrně nejzajímavější trasou je cca 2,5 hodinový přelet do Biškeku, který je obsluhován 6x týdně (možno ověřit na letovém řádu letiště Manas v Biškeku – www.airport.kg) společnostmi Kyrgyzstan, Avia Traffic Company a Tajik air. Cena cca 140 EUR podle sezóny a společnosti (cena září 2010).

Z Dušanbe létají rovněž linky Tajik Air a Somon Air do Almaty (každá 1x týdně, 140 EUR) či Astany (pouze Tajik Air 1x týdně), stejně jako do řady další míst v Rusku, do Íránu, Indie nebo Sin-ť-jangu (Urumči). Somon Air rovněž létá do řady ruských měst.

POZOR!! Spojení mezi Taškentem a Dušanbe dlouhodobě nefunguje a vzhledem k napjatým politickým vztahům (a osobní nevraživosti mezi prezidenty) mezi oběma zeměmi nelze obnovení tohoto spojení v nejbližší době očekávat.

Autem z Kyrgyzstánu

(Oš-Dušanbe): Tato cesta po zemi zabere nejméně 2 dny. Existují 2 varianty cesty:

    I. Cesta Oš-Batken-Isfara-Chodžent-Dušanbe (vyzkoušeno v roce 2002 a v roce 2006, ceny jsou z roku 2006)

Oš-Batken. Denně autobus z autobusového nádraží v 7.00 a 10.00 (120 kyrgyzských somů, 8 h), mnohem rychlejší jsou však maršrutky Oš-Batken, Oš-Isfana), rozhodně doporučuji vyjet dříve (například v 7.00) kvůli možným problémům při průjezdu/objezdu uzbeckou enklávou Soch.

Alternativou je například let z Biškeku do Batkenu (linka Air Kyrgyzstan, létá se AN-24), která léta několikrát týdně za 2050 KRS (cca 52 USD, cena z léta 2006) a za 1,5 h jste na malém letišti v zapadlé oblasti Kyrgyzstánu.

Soch. Na cestě do Batkenu cesta projíždí uzbeckou enklávu Soch. Teoreticky ji lze projet bez víza, prakticky tato skutečnost závisí na vyjednávacích schopnostech vašich i řidiče autobusu. Autora této stránky v roce 2002 uzbečtí pohraničníci a KGB zadržela do odjezdu dalšího autobusu, ale bez úplatků, zkušenosti dalších cestovatelů jsou rozporuplné. V roce 2006 Uzbekové vyžadovali po cizincích víza (nicméně bylo možné se s pohraničíky "dohodnout" na ceně okolo 5-10 USD za jeden průjezd). Jinak lze použít i objízdnou trasu, která je však asi o hodinu delší jezdí zde relativně málo veřejné dopravy.

Batken. Malinké oblastní město, nejzapadlejší oblast Kyrgyzstánu, ve městě je jeden hotel (350 KRS za dvojlůžko), lze sehnat i ubytování v soukromí. Cesta ze Sochu do Batkenu je atraktivní pro své výhledy na masív Turkestánského hřbetu, byť nejvyšší vrcholy obvykle není vidět.

Batken-Isfara. denně několik autobusů nebo maršrutek - poslední asi v 17.00 (cca 1 hod. + čekání na hranicích). Zkušenosti z hraničního přechodu se značně liší od bezproblémového přejezdu po 4hodinové zadržení a žádost o úplatek (na tádžické straně tvrdě vyžadujte razítko do pasu). Alternativně lze jet taxíkem z Isfary na hranice a odtud dalším taxíkem do Batkenu, taxikářů na obou stranách hranice je však poskrovnu. Pokud přilétáte letem z Biškeku (v dopoledních hodinách), obvykle hned na letišti čeká několik taxikářů do Isfary, kteří většinou naplní auto s pasažéry.

Isfara-Chodžent. několikrát denně autobus nebo maršrutka (cca 3 TJS, 2006), odpoledne však již nejezdí nic, pouze auta (cca 20 TJS, 2006)

Chodžent-Dušanbe. Auta z centrálního autobusového nádraží daleko za městem, nejlepší doprava po ránu taxíkem do 5 TJS. Cena za 10 h přejezd se pohybuje v rozmezí 120-150 TJS v roce 2009 (může kolísat podle cen benzínu a plynu). Autobusy z Isfary přijíždějí na východní nádraží, doprava mezi oběma částmi je možná taxíkem (v roce 2006 ne více jak 8 TJS).

Batken – Isfana – Chodžent. Pokud chcete strávit delší dobu na kyrgyzském území, lze jet i vyprahlou oblastí do nejzápadnějšího cípu Kyrgyzstánu (město Isfana). Cestou projíždíte tádžickou enklávu Voruch, jejíž průjezd je pro cizince také značně nejistý a opět záleží na diplomatickém umění, úplatcích, řidiči, který vás veze apod. Maršrutky odjíždějí přinejmenším několikrát denně na trase Batken – Isfana, odtud už spíše budete potřebovat auto na hranice, přejít hranice pěšky (je to most přes řeku) a odtud je třeba vzít další taxi do Chodžentu (je to kousek, v roce 2006 byla cena 7 TJS).

 

    II. Oš-Murgab-Chorog-Dušanbe (cesta vyzkoušena v obráceném pořadí v roce 2003)

Tato cesta přes pamírskou dálnici je náročnější, překonává autonomní oblast Horský Badachšán (z kyrgyzské strany lze vstoupit i bez povolení, to je možné vyřídit dodatečně v Chorogu). Autobusy tudy prakticky nejezdí, výjimkou jsou občasné jízdy po trase Oš - Sary-Taš a Murgab – Chorog. Veškerou dopravu obstarávají maršrutky nebo gazíky (je nutno nabrat nebo zaplatit plnou maršrutku lidí, jinak se nepojede).

Oš-Murgab-Chorog. jezdí gazíky nebo maršrutky. celková cena cca 25-30 USD (doba jízdy záleží na mnoha okolnostech - obvykle cca 2-3 dny)

V Oši se několikrát za týden podaří sehnat dostatek lidí na maršrutku přímo do Murgabu. Ptejte se místních taxikářů. Variantou je odjet rovněž do Sary-Taše (cca 6 USD za maršrutku nebo gazík, kam jezdí doprava mnohem častěji, nejlépe vyrazit brzy ráno). Levnější variantou je téměř celodenní cesta autobusem (cca 3 USD).  

Ze Sary-Taše na hranici s Tádžikistánem a do Murgabu se rovněž několikrát týdně sebere maršrutka (cca 10 USD), případně lze zkusit stopovat kamióny na výjezdu z města směrem na hranici. Zpět ze Sary-Taše do Oše lze rovněž najít auto nebo autobus, který odjížděl několikrát týdně ráno cca v 7.00 (2003). V Sary-Taši je údajně hlučný hotel, ale za lacinou cenu (cca 2 USD), ubytování v soukromí určitě lze sehnat.  

Z Murgabu do Chorogu lze dojet na nákladním autě, kterých touto trasou jezdí vcelku dost (je nutno ptát se nejlépe v Murgabu na bazaru, opět je vhodné být už od rána v pohotovosti. Totéž platí i pro cestu do Kyrgyzstánu. Občas lze najít auto nebo jinou dopravu do Karakolu, ale doprava odtud do Kyrgyzstánu se shání mnohem hůře. Mezi Murgabem a Chorogem jezdí i autobus, ale to pouze v případě, že se sebere dostatečné množství lidí, kteří se zapisují do zvláštních sešitů, na murgabském bazaru se ptejte, zda tam neexistuje nějaký dispetčer, nám se jej najít nepodařilo. V Murgabu je opět jednoduchý hotel, který v roce 2003 stál bezkonkurenčních 0,5 USD (1,75 TJS), ale cena odpovídala kvalitě.

V Chorogu se veškerá doprava točí okolo "autobusového nádraží" v centru města u hlavního bazaru. Zde je také dispetčer, u něhož se lze zapsat do pořadníku na autobus do Murgabu. Na tomto místě se rovněž shromažďují auta směřující do Dušanbe.

Chorog-Dušanbe. auta cca 100 TJS (2006) - cesta cca 20 hodin, obvykle spíše 2 dny. Letecké spojení několikrát týdně (cena cca 80 USD, 2009). Teoreticky se odtud dá dostat i do Afghánistánu, pokud máte platné vízum (hraniční most je otevřený přinejmenším několikrát týdně). Doprava na afghánské straně je však poměrně složitá a do Fajzábádu, nejbližšího většího afghánského města trvá cesta po velmi špatných cestách cca 2 dny.

Autem z Uzbekistánu

POZOR!!! Hranice mezi Uzbekistánem a Tádžikistánem může být uzavřena, a to i pro cizince (případ z podzimu 2008). Každoročně se obě hranice uzavírají okolo uzbeckých svátků (den Nezávislosti 31.8., Nový rok a Nourúz 21.3.). Obvyklá praxe je však občany třetích zemí pouštět, nicméně veřejná doprava na hranice/z hranic bývá mizivá.

Samarkand – Pendžikent - Dušanbe. Ze stanoviště za náměstím Registan odjíždějí maršrutky na hranici (cca 1500 UZS, 2008, otevřeno od 8 h ráno), z hranice do Pendžikentu je nutno použít taxi (cca 2 USD, 2008, možno platit i v uzbeckých sumech, které jsou v této části Tádžikistánu bez problémů přijímány). Z Pendžikentu je možné jet autem do Dušanbe (celá cesta zabere celkem cca 8-10 hodin, cena 100 TJS/os. v autě Pendžikent – Dušanbe ). Cesta naposledy odzkoušena v roce 2008.

Taškent – Chodžent – Dušanbe. Autem nebo maršrutkou od bazaru Kujluk na jihu Taškentu směr Bekabad. Pojedete do vesnice Čanak cca 20 km před Bekabadem (poproste řidiče, ať Vám zastaví u hranice, která je přímo u cesty), přejít hranice (Ojbek-Fatehobod) pěšky, taxi do Chodžentu (cena za taxi 60-70 TJS po smlouvání, 2009), odtud letecky (265 TJS) nebo autem (cca 120-150 TJS) do Dušanbe. V případě letecké přepravy lze vše zvládnout za necelý 1 den. Cesta vyzkoušena naposledy v srpnu 2009 opačným směrem.

POZOR! Hraniční přechod u města Bekabad je pro cizince uzavřen!!! Přecházet zde mohou pouze občané Uzbekistánu, respektive Tádžikistánu.

Termez – Dušanbe. Z autobusového nádraží v Termezu autem do Denau (7000 UZS) nebo Sarosiyo (8000 UZS), odtud taxi přímo na hranice (10-12000 UZS). Z Denau jezdí maršrutky do Sariosiyo (1000 UZS) a odtud Nexií nebo Ticem na hranice (1000 UZS). Do Sariosiyo jezdí každé ráno z Termezu i příměstský vlak do Sariosiyo (500 UZS, 4 h), odtud opět autem na hranice. Z tádžické strany hranice jezdí taxi do Tursunzóde na hlavní náměstí (5 TJS/os., celé taxi 20 TJS) a odtud Nexií (8 TJS) do Dušanbe (cestou budete projíždět okolo největšího závodu v Tádžikistánu, hliníkárny TALKO). Alternativně lze projít okolo taxikářů do nejbližší vesnice a odtud jezdí pravidelné maršrutky/nexie do Tursunzóde nebo do Dušanbe za levnější cenu. Celkem cesta Termez-Dušanbe zabere cca 5-7 hodin, podle druhu dopravy a stání na hranicích. Cesta vyzkoušena naposledy v září 2010. Doprava do Termezu z Taškentu viz stránka k Uzbekistánu (vlak nebo letecky).

Pokud jedete vlakem, lze vystoupit již v Kumkurganu, hned před nádražní budovou je bazar, kde se shromažďují taxíky směr Termez nebo Denau/Sarosiyo. Ušetříte alespoň 1,5 h času.

Kokand – Chodžent – Dušanbe. Existuje i možnost překročit hranici z Chodžentu směrem do Fergánské kotliny, hranice je otevřena pro cizince, bohužel tato trasa dosud nebyla vyzkoušena.

Doprava v zemi

Auta: Vzhledem k téměř absolutnímu nedostatku autobusového spojení je nutné jezdit nejčastěji auty, což však nevychází příliš lacině. Jejich shromaždiště je většinou okolo autobusových nádraží (v menších městech) nebo na speciálních místech (v Dušanbe jsou asi 4 místa). Doporučuji cenu předem upřesnit.

Orientační ceny (závisí na klimatických podmínkách a cenách benzínu): Dušanbe-Pendžikent 100 TJS (5-6 h, 2010), Dušanbe-Chodžent 120-150 TJS (10 h, 2009, pro srovnání v roce 2006 vyšla cesta na 70-90 TJS), Dušanbe-Sarvoda (nástup na Fanské hory) cca 30 TJS (3-4 h, 2003),  Dušanbe-Hissor 5 TJS (1/2 h, 2006), Dušanbe-Chorog 100 TJS (cca 12 h, 2006), Dušanbe – Dangara 15 TJS (cca 2 h, 2008), Chodžent-Isfara 10 TJS (2 hod, 2006, lidé se neseberou často). Obvykle platí, že pokud chcete jet někam na delší vzdálenosti, největší šance jsou brzy ráno.

Maršrutky a autobusy: Uplatní se nejvíce při cestě na jih země (Kuljób, Šaartuz, Dangara), v Dušanbe se odjíždí z hlavního autobusového nádraží (např. Dušanbinská maršrutka č. 19, maršrutka od CUMu, směr Sachovat).

Letecky: Z Dušanbe jsou nejobvyklejší trasy, např. do Chodžentu (v roce 2010 stála letenka 65 USD, několikrát denně, v některých obdobích jsou letenky vyprodány, zejména v zimě, v každém případě lze doporučit nákup několik dní předem, na tentýž nebo následující den obvykle letenky nebývají), Chorogu (80 EUR, 1-2x denně). Problémem jsou občasné spekulace s letenkami. Lety do Chorogu se obvykle prodávají den předem nebo v den odletu, letí se pouze za dobrého počasí. Pokud budou lety vyprodány oficiálně, potom lze zkusit koupit letenky na letišti pod rukou (spekulanti tam nadále číhají). Ovšem i v tomto se Tádžikistán za posledních několik let hodně "zcivilizoval".

Dušanbe

Mapa Dušanbe: http://www.traveltajikistan.com/maps

Dušanbe je příjemné město se centrální hlavní třídou Rúdakí. Postrádá však historické památky, vzhledem k tomu, že bylo vybudováno až ve 30. letech jako umělé hlavní město Tádžické SSR. Všechny důležité budovy a instituce se nacházejí podél této třídy, počínaje presidentským palácem (vedle prezidentského paláce, směrem na sever je dobré orientační místo - luxusní čajchána Róhat, výrazně "orientální" dům) a bazarem na severu. Dále na jih třída pokračuje k  náměstí Ázádí s budovou parlamentu a velkolepým památníkem nezávislosti Tádžikistánu se sochou Ismoíla Sómóního (zlé jazyky v Dušanbe říkají, že se nápadně podobá prezidentovi Rahmónóvi) s mapou Sámánovského panství za památníkem. (Zde je také hlavní pošta a telefonní úřad). Za památníkem je nový Národní palác, otevřený v roce 2008, který slouží hlavně prezidentovi. Nově otevřený park Rúdakího v jeho jubilejním roce 2008 je bohužel pouze torzem příjemného městského parku se vzrostlými stromy a různými dětskými atrakcemi (v minulosti to bylo poměrně živé místo, dnes je zde v létě vedro a pusto). 

UPOZORNĚNÍ: Okolo památníku Sómóního se obvykle shromažďují policisté, kteří se slušnějším nebo méně slušným způsobem domáhají úplatku na oběd či večeři (tak okolo 5 TJS). Není nutné jim dávat vůbec nic, i kdyby hrozili vyšetřování na policejních úřadech OVD (Oblastní administrace ministerstva vnitra, tedy oddělení milice). Případně cizincům rádi alespoň kontrolují doklady.

Dále třída Rúdakí pokračuje stromořadím, kde je po pravé straně (směrem od památníku) Akademie věd (o několik domů dopředu je obchůdek s antikvárními knihami), téměř naproti je budova národní knihovny Firdausího. Pokud se dáte ulicí doprava, přijdete k zajímavému muzeu historie a archeologie. Dále přijdete na náměstí s dominantou budovy Divadla Sadriddína Ajního (na ulici, která vybíhá po pravé straně divadla, je řada kanceláří prodávajících letenky, včetně Tajik Airu). V okolí je několik solidních restaurací (bohužel "Český pivní komplex", známá oáza pro české turisty, v roce 2005 zkrachoval, respektive byl vytunelován místním šéfem).

Celá dlouhá třída je zakončena náměstím Sadriddína Ajního, kterému vévodí jeho velká socha a budova Historického muzea s expozicí o historii Tádžikistánu a kultem presidenta Rahmónóva. Dále dolů pokračuje třída směrem k vlakovému nádraží, směrem doleva směřuje třída směrem na letiště

V okolí Dušanbe rozhodně stojí za vidění bývalá pevnost Hissor.

Doprava:

Ceny autem závisí na ročním období, momentálních přepravních proudech (pátek z Dušanbe, neděle do Dušanbe, počátky/konce prázdnin, jarní migrace do Dušanbe apod.) a hlavně ceny benzínu.

Na sever (Pendžikent, Chodžent). auta směr Pendžikent se shromažďují na severu města (trolejbus č. 1, autobus č. 3). Asi 3 km na dále na sever (konečná trolejbusu č. 1 "Cemzavod") je stanoviště aut na Chodžent. Auto do Sarvody (nástup na Fanské hory) jezdí ze stejného místa.

Na západ (Hissor). Auta se shromažďují na konečné autobusů a městských maršrutek v západní části města - jeďte od presidentského paláce nebo od Zeleného bazaru (bazar Barakat) autobusem č. 8 směrem dolů přes most stále rovně až na konečnou u výjezdu z města. Maršrutka do města Hissoru 3 TJS (z Hissoru je samotná pevnost cca 5 km, lze si vzít i taxi - v roce 2008 10 TJS), auta do Tursunzóde 7-9 TJS). Autobusy do Hissoru a Tursunzóde jezdí autobusy také z hlavního autobusového nádraží (viz níže).

Na východ (Chorog). Odjezd z garáží nedaleko letiště, nejlepší doprava taxíkem nebo autobusem č. 8 z náměstí Ajního, vystupte kousek po odbočení doprava směrem k letišti, ptejte se na „Badachšanskaja avtobaza“. Cena Dušanbe – Chorog cca 150-200 TJS (2010).

Na jih (Kuljob). Odjezd z autobusového nádraží (z centra maršrutka č. 19, 25). Odjíždějí odsud autobusy do Kuljóbu, Dangary (rodiště prezidenta Rahmónóva), Šaartuzu, Pjandže na samotném jihu země u hranic s Afghánistánem), Hissoru a Tursunzóde. Maršrutky jsou asi o 1/3 dražší, ale také skoro o polovinu rychlejší (pro srovnání maršrutka Dušanbe-Kuljób 13 TJS (3,5 h), autobus 10 TJS (5-6 h)

Na letiště: autobus č. 8. Letiště je cca 20 minut chůze od začátku třídy Rudakí (náměstí Sadriddína Ajního), taxi by nemělo stát z centra více jak 10 TJS, z okraje 15 TJS (2008).

Taxíky: Za jednu cestu z centra do mikrorajonu byste neměli platit více jak 10 TJS (2008), z letiště/na letiště potom 12 TJS (v noci však 15-20 TJS). Vzhledem k omezení provozu autobusů po třídě Rúdakí v srpnu 2009 projížděly od severu města k vlakovému nádraží taxíky č. 3 (případně řidiči ukazují tři vztyčené prsty), které za jednotnou cenu 2 TJS/os. převážely cestující na jakoukoliv vzdálenost.

Maršrutky: Pokud budete bydlet na okraji města (což není vyloučeno), obvykle je nejefektivnějším způsobem dopravy malá dodávka – maršrutka, kterou od roku 2009 stále častěji zajišťují robustní Hyundaye (cena 1 TJS, 2009).

Autobusy, Trolejbusy: Autobusová a trolejbusová síť je nadále řídká, pomalá a přelidněná, autobusy a trolejbusy však mají povoleno jezdit po hlavních třídách.. Výhodný je například autobus č. 8, který jede po Rúdakího třídě od prezidentského paláce až na letiště. Na sever po Rúdakího třídě potom jezdí trolejbus č. 3 (vlakové nádraží-severní část města – park . Z trolejbusů je centrální trolejbus č. 1, který projíždí celou Rúdakího třídu až k cementárenskému závodu (stanoviště aut na sever Tádžikistánu). Veřejná doprava stojí 50 dirhamů trolejbusy a 60 dirhamů autobusy (2009).

Ubytování:

Většina cizinců hledá byt v okolí prezidentského paláce, kde je však nenižší cena okolo 15 USD za noc, obvykle však za 1-2 pokojový byt nabídnou cizinci 15-20 USD. Zeptejte se na stanovištích taxi, aby Vás ubytovali někde mimo centrum za menší peníz (lze sehnat okolo 10 USD na noc v jednopokojovém bytu). Pokud si najímáte taxikáře, který nemá byt zrovna u známého, tak obvykle zaplatíte mnohem více (místo 15 USD třeba i 25 USD). Rozdíl v ceně majitel bytu zaplatí jako odměnu taxikáři. Jinou taktikou je koupit si některé s místních novin a obvolat inzeráty nabízející pronájem bytů.

V případě zájmu můžete zavolat Lenu (mobilní telefony +992 93 501-56-23 nebo +992 91 874-89-81), pokud se nahlásíte 2-3 dny dopředu, pronajímá byty v centru města.

Marian’s Guest house (http://mariansguesthouse.com/), cena 70-80 TJS/pokoj, tel. +992 93 5050089, adresa: ul. Šotemur 67/1, e-mail: marians@tajnet.com. Údajně pohodlné ubytování, bylo mi doporučeno, není vyzkoušeno, nicméně cena je poměrně příznivá).

Hotely v Dušanbe jsou obvykle předražené a zaplatíte v nich přinejmenším 40 USD (Dušanbe nedaleko centrálního parku) či Todžikiston (náměstí u historického muzea). Odzkoušený je nejlevnější hotel Vachš na ul. Rudaki (přímo u Ajního divadla opery a baletu) za 30 USD za dvoulůžkový pokoj (2008). Na některých pokojích jsou ještě vidět nedokonale zamazané stopy po kulkách z občanské války (do prosince 1992 zde bylo sídlo jednoho z opozičních polních velitelů).

Trekking ve Fanských horách

V minulosti populární hory jsou volně přístupné. Pokud po vás někdo bude chtít povolení (licencija/razrešenije na poseščenije gor), tvrďte jako kolovrátek, že to není třeba. Máme vyzkoušený pohyb bez povolení v létě 2003 a v současnosti (2009) jsou veškeré poplatky za vstup do hor zrušeny.

Klasický maršrut je vyznačen na přibližném schématu. Lze se od něj odklonit směrem na jih od průsmyku Čimtarga na Iskenderkul. Celý maršrut Artuč - Alauddín - Mutnoje ozero - Iskenderkul zabere cca 4-6 dní, cesta Artuč – Alauddín – Sarvoda s jednodenním výšlapem na Mutnoje ozero zabere cca 4 dny.

Doprava:

- z Dušanbe do městečka Sarvoda (cca 30 TJS za 1 osobu v autě, 2003, v současnosti bude o mnoho vyšší), auta odjíždějí od "Cementnogo zavoda" - stejně jako směrem do Chodžentu). Z centra města budete pokračovat dál po směru jízdy. Na severním okraji města je most, za nímž je odbočka doleva nahoru. Na Alaudínská jezera je to odtud cca 1 den pochodu.

- z Pendžikentu do alplagera Artuč (nástup do hor) - pronájem auta cca 100 TJS (2003, dnes budou ceny mnohem vyšší).

Mapa Fanských hor je ke stažení na stránce http://mapy.mk.cvut.cz, jinak ji lze sehnat v cestovní kanceláři Atlantida v Taškentu. V Dušanbe nelze sehnat nic.

Ubytování: Vysokohorský tábor Vertikál Alauddín (http://www.fanyvertical.ru) pod Alauddínskými jezery poskytuje možnost ubytování (přizpůsobeného ovšem západním standardům), stravu, registraci a jiné více nebo méně užitečné služby.

Trekking na Pamíru

Maršruty: Jeden z klasických maršrutů vede v centrálním Pamíru na jezero Jašyl Kul a na Sarez - viz schéma.

Některé cesty jsou popsané na http://www.mountain.ru (sekce Pamír)

Dokumenty: K přístupu do oblasti Horského Badachšánu (GBAO) ve směru od Dušanbe je v každém případě nutná propustka do této oblasti ("propusk"). Jet bez tohoto potvrzení by s největší pravděpodobností znamenalo být vrácen z prvního postu, kterých je po cestě z Dušanbe do Chorogu několik. A pokaždé místní pohraničníky a policisty právě tento papírek velmi zajímá.

Cestovní kanceláře se snaží vnutit turistům další povolení (například do pohraniční zóny v Kyrgyzstánu, trekking permit/licencija na poseščenije gor). Ani jedno z těchto povolení není nutné, všechny byly oficiálně zrušeny nejpozději v letech 2008-2009. Povolení na Sarezské jezero – viz níže.

Povolení na GBAO: pokud nemáte povolení na GBAO již z velvyslanectví, potom jej lze vyřídit na OVIRu, cena 25 USD, vyřízení trvá obvykle 1-2 týdny, v tomto směru je proto výhodnější si zaplatit povolení již na velvyslanectví, případně přes cestovní kancelář (u cestovní kancelář, že chcete pouze projet Pamírský trakt, abyste nemuseli platit poplatky za trekking permit). Povolení je však vydáváno na přesné datum od-do, a tak je potřeba je přesvědčit, že si to raději vezmete na delší dobu. Povolení je kontrolováno prakticky všude, kde narazíte na nějakou oficiální kontrolu. 

Povolení Sarez: Teoreticky je nutné povolení na Sarezské jezero. Pokud však přicházíte z jihu od vesnice Baččor nebo od jezera Jašil-kul, nikdo povolení kontrolovat nebude (prověřeno v roce 2008). Ze strany údolí Bartangu by se však mohla vyskytnout policejní kontrola.

AKTUALIZACE 2008!!! Povolení na Sarezské jezero lze získat na Ministerstvu pro mimořádné situace Tádžikistánu (Государственная комиссия Совета Министров Республики. Таджикистан по чрезвычайным ситуациям, ул. Лахути 26, Душанбе). Podle oficiálních informací byste měli o povolení požádat 10 dní dopředu oficiálním dopisem. Podle stránky www.pamirs.org/visas lze toto povolení sehnat i v cestovní kanceláři v Chorogu (touring@pamir.org).

Povolení na jezero Zorkul!! Toto povolení byste měli získat v Chorogu na místní pohraniční policii a KGB. Zkuste kontaktovat některou z výše uvedených cestovních kanceláří, která by Vám mohla povolení zajistit předem.

Chorog

Příjemné městečko na afghánských hranicích (fungující přechod, pokud máte platná víza, v Chorogu funguje konzulát Afghánistánu, víza je však lepší získat předem) a východisko pro cesty na Pamírský trakt. Veškeré zajímavosti se dají najít okolo hlavní třídy (ul. Lenina). Především je to bazar a autobusová/automobilová stanice (sem přijíždějí/odjíždějí auta z/do Dušanbe). Dále na východ je budova samosprávy autonomie (před ní je socha Lenina), místní muzeum, budova Středoasijské univerzity v Badachšánu (vybudované s pomocí fondů Sorose) a asi 2 km na východ od bazaru je zajímavá botanická zahrada se sbírkami flóry z celého Pamíru.

Asi 12 km na sever od Chorogu (směrem na Dušanbe) je zajímavé poutní místo Porš Nev.

Doprava: Ze stanice se nabírají cestující automobilů směr Dušanbe i Karakol, případně mnohem řidčeji do dalších míst Badachšánu (Iškašim). V každém případě si lze objednat auto prakticky kamkoliv (za odvoz Chorog-Baččor - nástupiště k Sarezskému jezeru a Jašilkulu - jsme v roce 2003 měli zajištěné přes známého za 60 TJS, byla to tehdy nejlevnější  cena). Autobusy do Murgabu odjíždějí řídce, poptejte se u dispečera na autobusové stanici, obvykle byste se měli zapisovat do seznamu zájemců, kteří jsou později obvoláni, když se kapacita autobusu naplní. Cest do Karakolu takto trvá cca 6-10 h.

Letiště je v severní části města (uvidíte jej při příjezdu od Dušanbe, cca 2 km od centra). Pravidelněji jezdí doprava (maršrutky) mezi Chorogem a Porš Nev.

Ubytování: Lze se poptat v okolí stanice, místních řidičů, případně u mezinárodních organizací. Naší známí sehnali v roce 2004 ubytování v MSDSP (Mountain Society Development Support Programme, Lenina 54, kousek od muzea) za 5 USD na osobu a den.

Murgab

Jedno z nejzapadlejších měst celé Střední Asie. V minulosti žilo ruskou pohraniční posádkou, dnes někteří jeho obyvatelé se snaží v okolí hledat drahé kameny (někteří dokonce úspěšně).

Doprava: Dostat se kamkoliv z Murgabu dá dosti práce a hlavně vyptávání se. Auta i zájemci ve směru na Oš se shromažďují v okolí bazaru. Je možné najít si taxi, které by vás svezlo do Kyrgyzstánu (počítejte tak okolo 40-50 USD za cestu do Oše, není ale prověřené). Obvykle odjíždějí i nákladní auta nebo maršrutky (cca 40 TJS za náklaďák, cca 60 TJS za maršrutku, ceny 2003). Některé maršrutky mohou stavět nebo jet pouze do Sary-Taše, což je první kyrgyzské město za hranicemi. Na obou výjezdech z města lze i stopovat, auta vezmou za přibližně podobné částky, v některých případech se lze svést i zdarma.

Ubytování: Na kraji města, při výjezdu na Chorog, je velmi prostý hotel, který však v roce 2003 stál neuvěřitelných 1,75 TJS (cca 0,5 USD). cena však odpovídá kvalitě:)

České stránky s aktuálními praktickými informacemi:

Mountains in USSR territory - (http://www.tichavsky.net/) výborný průvodce po horách bývalého SSSR (vč. Tádžikistánu z roku 2000) z pera českého cestovatele. (Odkazy na získávání víz, map, pohybu v zemi aj.). (AJ)

http://www.gorole.cz - stránka o horách po celém světě, vč. Fanských hor a Pamíru

http://www.velehory.cz/pamir-1 - cestopisy po horách i praktické informace.

http://www.treking.cz/treky/asie.htm - popis nejrůznějších trekkingových tras na Pamíru i ve Fanských horách.

http://www.travel.conteq.cz – popis trekkingů na Pamíru a ve Fanských horách

 

Zpět na stránku Tádžikistán
Zpět na stránku Cestování ve Střední Asii
Zpět na stránku Střední Asie
Zpět na hlavní stránku